بَقیَّهَ الله


حجه بن الحسن

در این که  تعبیر"بَقیَّهُ الله" بر امام زمان (ع) صدق می کند،تردیدی نیست . زیرا اکثر مفسرین به نام در کُتُب تفسیر خود بر این امر اذعان داشته اند.

 و اما این که چرا این تعبیر به حضرت مهدی (ع)اختصاص یافته،جای سوال است که در ادامه به آن می پردازیم.

برای رسیدن به جواب سوال ، در ابتدا باید بدانیم که " بَقیَّهُ الله" به چه معناست.

"بَقیَّه الله" یعنی باقی مانده ی خدا و به عبارت بهتر یعنی کسی که برای خدا باقی مانده است.

 و حال جواب این سوال را کنکاش می کنیم که چرا این تعبیر به حضرت مهدی (ع) اختصاص یافته است؟

خوب می دانیم که از همان زمان بعثت پیامبر(ص) ،خبر آمدن امام زمان(ع)،امام عدالت گستری که زمین را پر از عدل و داد می کند بعد از آن که مملو از ظلم و جور می گردد، به عنوان یک نوید و مژده به مومنان داده شده بود.

همچنین می دانیم که امامان قبلی به علت این که از سوی مومنین و مسلمین مورد حمایت قرار نگرفتند، در برقراری حکومت عدل جهانی توفیق نیافتند و در این راه به شهادت رسیدند.

همچنین می دانیم که حضرت مهدی (عج) ،آخرین حجت خدا بر روی زمین و آخرین امام شیعیان میباشد و در صورت شهادت او  بدون این که عدل الهی در روی زمین برقرا گردد،امر برپاشدن حکومت عدل و داد تا ابد عقیم خواهد ماند.

لذا؛ حضرت احدیت با علم بر جهل و قصور مردم در حمایت از اولیایش ،اراده اش بر این قرار گرفت که حضرت مهدی (عج) تا زمانی که شعور،درک و معرفت مردم به کمال برسد و قدر این گوهر را بدانند، در پرده ی غیبت باقی بماند . واین باقی ماندن در غیبت امام زمان تا زمان درک کامل مردم از نیاز مبرم به حجت خدا ادامه خواهد یافت.

پس؛اگر می بینیم امر غیبت اینک بیش از ۱۱۰۰ سال به طول انجامیده است ،نه به خاطر عدم تمایل امام زمان برای خارج شدن از پس پرده ی غیبت و نه به خاطر سستی در اراده و سنت الهی،بلکه فقط و فقط به خاطر نقص و عیبی است که در فهم و شعور ما به  اصطلاح مومنان و مسلمانان نسبت به  درک ِ حجت خدا وجود دارد.

لذا تا ما مومنان و مسلمانان ِعالَم به این درک و معرفت نرسیم که ظهور اماممان منوط  به همَّت ما درک نیاز به حجت خدا در راه برقرارشدن عدالت الهی در تمام جهان است ،امر ظهور اتفاق نخواهد افتاد.

اگر هم روی سخن در این آیه مومنان هست از این رو است که: این ما هستیم که به عنوان مومن و مسلمان، یاری و یاوری  و پا در رکابِ امام بودن برای برقراری صلح و عدالت جهانی از ما انتظار می رود. از یهود که انتظار نمی رود که به یاری امام زمان(ع) برخیزد .

زیرا او که خواهد آمد امام و مقتدای ما می باشد نه قوم یهود. از مسیحیت و مسیحیان نیز که چنین انتظاری نمیرود،هرچند که از مسیحیان ،در سپاه حضرت مهدی(عج) وجود خواهد داشت. واین پیش بینی این جانب نه از روی وَهم و خیال بلکه به خاطر خویشاوندی می باشد که بین این دو دین الهی وجود دارد.(دختر قیصر روم بر اساس حکمت الهی به همسری پدر گرامی حضرت مهدی(عج) در آمد و به واسطه ی این ازدواج مبارک ، فرزندی زاده شد که جهان را پر از عدل و داد خواهد گرد،آن هنگام که پر از ظلم و جور شده باشد.)

پس ،اگر می بینیم در این آیه گفته شده است : " باقی مانده ی خدا برای شما بهتر است اگر مومن باشید." به خاطر انتظاری است که از مومنین(افراد با ایمان) در راه کمک به امام خود برای برقرار ساختن حکومت صلح و عدل جهانی ، می رود.

بنابراین؛آیا وقت آن فرانرسیده است که ما مومنان و مسلمانان به صورت راستین آمادگی خود را برای ظهور حضرت مهدی موعود اعلام نماییم و نه در گفتار بلکه در کردار و رفتار این عطش خود را برای در رکاب امام زمان جنگیدن برای نیل به برقراری عدل و سپس؛صلح در سراسر این کره ی خاکی نشان دهیم؟

درباره‌ی مهدی طاهری

مهدی طاهری
مهدی طاهری کرچگانی هستم. دبیر، عاشق تحقیق و پژوهش، علاقه مند به مطالب فقهی و مذهبی

حتما ببینید

خورشید و ماه

  ” خورشید و ماه با فواصلی حساب شده از هم، در حرکتند.” این ترجمه …

۲ نظر

  1. تفسیر بسیار زیبایی از امام عصر داشتید ممنون از  شما

    به امید ظهور آن حضرت…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *