دل ، کانون فقه

 

در آیه ی ۱۷۹سوره اعراف خداوند می‌فرماید :”لهم قلوب لا یفقهون بها…”

برای آنها (منافقان)دلهایی است که بوسیله ی آن نمی فهمند.

اگر ریشه ی فعل “یفقهون”را جستجو کنیم ، “فقه”به دست می آید .

و خداوند بر طبق این آیه  به ما این نکته را گوش زد میکند که قلب(دل )مرکز و کانون فقه و فقاهت است.

و اگر می شنویم که بعضی از فقها و علما در سنین نوجوانی و جوانی به اعلا درجات دینی و معنوی نائل می شوند ، از همین رو است.

وقتی مرکز ثقل فقاهت ، قلب و جان آدمی باشد ، رسیدن به بالاترین درجات دینی و معنوی به سن و سال و مدرک تحصیلی ربطی نداشته و ندارد.

اگر زندگینامه ی عالمان بزرگ دینی همچون علامه حلی ، علامه طباطبایی و … را مطالعه نماییم ، این نکته بهتر بر ما مکشوف می گردد.

زیرا به عنوان مثال ، علامه حلی در ۱۳سالگی یعنی در دوران نوجوانی عمر شریف خود به درجه ی اجتهاد نائل گردیدند.

این بزرگواران در جهاد اکبر که همان مبارزه با نفس و خواهشهای نفسانی است ، توفیق یافتند و قلب(دل )خود را از هرگونه آلودگی و زشتیها ، پاک نگه داشتند. در دل این بزرگواران و عالمان دینی ذره ای کینه ، حسد ، طمع و سوء ظن وجود نداشته و همین پاکی دل آنها باعث شده که بر اسرار و معارف الهی دست یابند .

پس مجددا خاطرنشان می سازم که بر اساس این آیه  ، کانون و مرکز فقه و فقاهت ، قلب و جان آدمی است و دست یابی به معارف الهی هیچ ربطی به سن و سال و مدرک تحصیلی ندارد.

 

درباره‌ی مهدی طاهری

مهدی طاهری
مهدی طاهری کرچگانی هستم. دبیر، عاشق تحقیق و پژوهش، علاقه مند به مطالب فقهی و مذهبی

حتما ببینید

ذکری کریم

خروشان شدن رودخانه ها ، یکی از آثار و برکات تمسک دسته جمعی مومنین به …

۵ نظر

  1. با سلام اطلاعات مقاله قابل تفهیم وخیلی خوب می باشد

  2. با به شما دوست عزیز،
    در مورد تفسیر آیه ای از سوره یس الم اعهد الیکم یا بنی آدم.
    ایا تا بحال فکر کرده اید چه زمانی عهد پیمان داده اید؟ عهد الست چیست؟ آیا مثل فلان خواب یا فلان مسافرت آن را بیاد می اورید؟ جایی که خداوند میفرماید الست بربکم، قالو بلی.
    من روی این مسئله خیلی فکر کردم و تحقیق نمودم، به این نتیجه رسیدم که این (عهد) همان فهم است که شخص بواسطه فکر و عقل خود بدست می اورد. و این فهم برایش مسئولیت بوجود می اورد در جایی کلامی از حضرت مولا داریم که: خداوند از دانایان جامعه بابت سیری ظالم و گرسنگی مظلوم بیعت گرفته است. دانا بجز فهم خود پیمانی نداده است. در جایی دیگر در قرآن آمده ( ما جن و انس را خلقت نکردیم مگر برای عبادت)از افراد زیادی سوال کردم اگر فقط برای عبادت بود که ملایک میگویند ما تپ را عبادت میکنیم چه نیاز به خلقت انسان؟ شخصی گفت حضرت علی مسئله را حل کرده و فرموده \و ما خلقناکم جن والانس الا لیبدون، (کلام مولا) : ای لیرفون /یعنی خداوند جن و انس را خلقت فرموده برای عبادتی که از روی فهم و عرفان باشد. یا حق

    • مهدی طاهری

      به شما دوست گرامی سلام عرض می نمایم.توجه شما را به چند نکته جلب می نمایم:
      ۱-از نظر شما کمال تشکر را دارم.
      ۲-این نظر مربوط به مقاله ی “خداپرستی یا شیطان پرستی “می باشد ،اما در ذیل مقاله ی” دِل،کانون فقه” گذاشته اید.
      ۳-سعی نمایید ،اگر نظر خاصی مثل این نظر داشتید،نظرتان را در ذیل همان مقاله ای که در مورد آن صحبت و بحث خاصی دارید،ثبت نمایید.
      ۴-نظر خود را به طور شفاف بیان نمایید تا برای همه قابل فهم باشد و هر مخاطب و بازدید کننده ای،از خواندن نظرتان به درک و بینشی برسد.

      • مهدی عابدی کلاس ششم

        امام صادق علیه السلام درحدیث عنوان بصری نیز به این نکته اشاره می کنندومیفرمایند علم نور است که باید به دلها بتابد ونکته قابل توجه اینجاست که نور علم بر قلوب پاک می تابدچرا که همانطور که نور شمع در مقابل باد خاموش می شود نور علم نیز درمقابل وزش گناه خاموش میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *