سختی و آسانی

سختی و آسانی

 

در قرآن مجید به این موضوع توجه شده است .در جایی نوید داده شده که آسانی و آسایش بعد از سختی فرامیرسد. و در جایی دیگر(آیات ۶-۵سوره ی انشراح)این نوید به عنوان همزاد سختی داده شده است.

در این که بعد از سختی ،آسانی است؛تردیدی نیست و این موضوع ،از بدیهیات روزگار است.

کشاورز و باغدار،سختی های زمان کِشت و زراعت را به امید فرارسیدن فصل برداشت،تحمل می کنند. مُحَصِّل و دانشجو به امید داشتن معدل بالا،سختی ها و کم خوابی های زمان امتحان را تحمل می کنند.

پس؛قاعدتاً بعد از هر سختی باید آسانی باشد که اگر نباشد،کسی زیرِ بار تحمل سختی نمیرود.

نکته ای که باید به آن پرداخت و در آن کنکاو کرد،آیات ۶-۵ سوره ی انشراح است که خداوند فرموده :"براستی با هر سختی، آسانی است."(آیه ی ۵ سوره ی انشراح) و در آیه بعد؛همین آیه را به عنوان تایید و تاکید،مجددا تکرار نمود.(آیه ی ۶- سوره انشراح)

سوالی که با توجه به این موضوع در ذهن انسان پرسشگر،تداعی می گردد؛این است که:مگر می شود آسانی با سختی همزاد و همراه باشد؟ اگر سختی است، چگونه می تواند آسان باشد و اگر آسانی است،سختیش کجا بوده است؟

برای جواب دادن به این سوال بهتر است،مثالی مطرح گردد.

فرض کنیم، بین محل کار و سکونت کارمندی فاصله ی زیادی وجود دارد .این کارمند باید هر روز این فاصله را طی کند و رفت و آمد این مسیر طولانی ،مخصوصاً اگر وسیله نقلیه ی شخصی هم نداشته باشد،بسیار سخت است.

و مطمئناً روزهایی وجود دارد که به خاطر بُعد مسافت،فرد مورد نظر دیر در محل کار خود حاضر می گردد.

خداوند چگونه با این سختی و در کنار این سختی،آسانی قرار داده است؟

 در جواب می توان به چند احتمال اشاره داشت:

  1. خداوند ؛مدیری  را که ایشان در مجموعه ی تحت مدیریتش فعالیت می کند، مدیری فهیم و صبور قرار می دهد که شرایط سختی را که این کارمند با آن مواجه است،درک کند و این خود نوعی آسانی است.
  2. خداوند؛ کارمند دیگری را که وسیله ی شخصی دارد و تا قسمتی از مسیر با او هم مسیر است،با او همکار میکند تا با وسیله ی شخصی او ،قسمتی از مسیر را هم که شده،طی نماید . این نیز آسانی قابل توجهی است.
  3. کارمند مورد نظر را توانگر می سازد تا وسیله ی شخصی خریده و با آن وسیله در این مسیر،رفت و آمد نماید.

و …

بدین ترتیب؛ ملاحظه می گردد که با این نوع سختی و در کنار آن، آسانی و آسایشی قابل تصور است و خداوند متعال؛طبق وعده ای که داده و مطابق چنین سختیهایی، آسانی و آسایشی نیز قرار می دهد. حتی اگر آسایش وعده داده شده ،چیزی غیر از احتمالات بالا باشد.

مهم این است که ما نگاهِ تیزبینی داشته باشیم و مهربانی هایش را ببینیم و فقط از سختیهای روزگار ننالیم . در غیراین صورت ،حکمت و عدالت خدا را زیر سوال برده ایم.

 


 

درباره‌ی مهدی طاهری

مهدی طاهری
مهدی طاهری کرچگانی هستم. دبیر، عاشق تحقیق و پژوهش، علاقه مند به مطالب فقهی و مذهبی

حتما ببینید

خداترسان

  خداترسان چه کسانی هستند ؟ چه کسی را می توان خداترس دانست ؟ آیا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *