شفاعت

 

امام باقر علیه السلام

لَا شَفِیعَ لِلْمَرْأَهِ أَنْجَحُ عِنْدَ رَبِّهَا مِنْ رِضَا زَوْجِهَا

در پیشگاه خداوند هیچ شفیعی برای زن، نجات بخشتر از رضایت همسرش نیست

وسائل الشیعه/جلد۲۰/صفحه۲۲۲

قید مطلق “هیچ” و صفت تفصیلی “نجات بخشتر” در حدیث بیانگر این مطالب است :

  1. اگر شفاعت انواع و اقسامی داشته باشد که دارد، کاربرد واژگان”هیچ” در حدیث فوق، تمام شفاعتهایی را که شامل زن میتواند بشود را منوط نموده است به صرفاً به یک شفاعت که میتواند برای زن نجات بخش باشد.
  2. صفت تفصیلی “تر” در واژگان “نجات بخشتر” با توجه به موضوع حدیث که “شفاعت زن” می باشد، از سلسله مراتبی و رتبه بندی بودن شفاعت خبر می دهد و حاکی از آن است که شفاعت شوهر برای زن از شفاعت ائمه ی اطهار (علیهم السلام) برای زن نیز سودمندتر است.

به عبارت بهتر؛ اگر زن از شفاعت شوهر خود بهره مند نگردد، در روز قیامت شفاعت هیچ شفاعت کننده ای از پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) تا شفاعت دیگر معصومین(علیهم السلام) و حتی شفاعت امام حسین(علیه السلام) شامل حال او نخواهد گشت.

حتی در این حدیث، حرف و سخنی از این که شوهر عادل باشد و به عدالت با همسر خود رفتار نموده باشد، تا صاحب این افتخار و عنوان گردد که بتواند شفیع کسی چون همسر خود باشد، گفته نشده است.

بنابراین؛ زنان شوهردار برایشان راه گریزی از درپیش گرفتن راهِ نجات بخشی به جزء نجات بخشی شوهرشان وجود ندارد.

مخصوصاً زنانی که به شوهر خود به چشم برآورده کننده خواسته های خود نگاه می کنند و انتظار دارند که شوهر تمام نیازها و خواسته هایشان را برآورده سازد اما از طرف دیگر، از برآورده کردن خواسته ها و نیازهای جنسی شوهر به بهانه ها و توجیه های مختلف، همچون کثیفی، ژولیدگی و غیره خودداری می نمایند.

 

درباره‌ی مهدی طاهری

مهدی طاهری
مهدی طاهری کرچگانی هستم. به زیارت ارباب آمده ام. اینجا سرزمین عشق و دلدادگی است.

حتما ببینید

بیعت

امام حسین (علیه السلام ) به هیچ وجه حاضر به بیعت با یزید ملعون نشد. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *