خانه / تفسیر آیاتی از قرآن مجید / پروردگارِ جهانیان

پروردگارِ جهانیان

 

” شکر و سپاس مخصوص خداوندی است که پروردگارِ جهانیان است.”

عبارت فوق؛ ترجمه ی آیه ی دوم سوره ی حمد است.

در این آیه، خداوند؛ خود را “پروردگارِ جهانیان” معرفی کرده است.

از آن جا که واژه ی “اَلعالَمین” به صورت جمع به کار رفته است، می توان دریافت مراد و مقصود از عالَم، فقط عوالم دنیوی و اُخرَوی نیست. زیرا در این صورت، واژه “العالَمین” به صورت مُثَنی( دو تایی) به کار می رفت و شکل جمع آن ذکر نمی شد.

از طرف دیگر؛ چون این واژه مُعَرَف می باشد و با “الف و لام” به کار رفته، متوجه می شویم  این دنیاها که مقصودِ آیه است، شناخته شده است و می توان آنها را برشمرد.

 

لذا؛ از منظر انسان به عنوان یک مخلوقِ خداوند، جهان هایی که خداوند خود را پروردگارِ آنها معرفی کرده در این مطلب ذکر می نمایم:

 

عالَم زر : هر انسانی قبل از این که به دنیا بیاید و از مادری متولد شود، حتماً این عالَم را تجربه کرده است و در این عالَم است که اقرار و اعتراف به بندگی خداوند داشته و تعهد می نماید که فقط خداوند را بندگی کند.

بسیاری از مقدرات عالم دنیوی هر انسانی، در عالَمِ زر تعیین می گردد.

عالَم جنینی : از حقانیت وجود این عالَم، خداوند در قرآن یادکرده است و صورتگری هر انسانی در این عالَم تحقق می یابد.

عالَم دنیا : عالَمی چشم نواز است که به خاطر همین خصلت از سوی خداوند “فریبنده” معرفی شده است و انسانها را از گرفتار شدن در این دام برحذر داشته  و “بهشت” را پاداش کسانی دانسته که چشم نوازی دنیا را ببینند و درک کنند اما مبهوت آن نشوند و به آن دل نبندند.

عالَم کیهانی : در این عالَم علاوه بر انسان به عنوان یک مخلوق الهی، هر آن چه(مخلوقاتی که آزادی عمل و اختیار ندارند_ اجسام) یا که(مخلوقاتی که اختیار و آزادی عمل دارند)به اذن الهی آفریده شده اند، وجود دارند.

آن چه عده ای با نام “عالَم ماده” ذکر می کنند، در واقع جزئی از عالَم کیهانی است.

عالَم خواب و رویا : این هم عالَمی است. در حالت خواب، روح از جسم انسان موقتاً جدا شده و انسانها می توانند حقایق و وقایعی را زودتر درک نمایند.

عالَم برزخ : فاصله ی بین عالَم دنیا و آخرت است و به همین خاطر به این عالَم “برزخ” گویند. در این عالَم، هر انسانی از نتایج کلی خوب یا بد اعمال خود بهره مند می شود و تکلیف نهایی این که فلان انسان، بهشتی است یا جهنمی به عالَم آخرت موکول می شود.

عالَم ارواح : در این عالَم، اموات با هم و حتی با بعضی از زندگان در ارتباط هستند و یکدیگر  و حتی دوستانِ زمینی خود را از حال خود و میزان بهره مندی خود از مِهر یا قَهر الهی آگاه می نمایند و از دوستان زمینی خود غالباً درخواست و طلب “خیرات” می نمایند.

عالَم آخرت : در این عالَم، تکلیف نهایی هر انسانی و میزان بهره مندی قطعی  و دائمی او از مِهر یا قهر الهی مشخص می شود. عاقبت کار هر انسانی در این عالَم مشخص می شود یا بهشتی می شود یا جهنمی.

 

لازم به ذکر است؛ عوالِمِ مورد اشاره عوالِمی هستند که هر انسانی از لحظه ی پیدایش تا زندگی ابدی خود در عالَمِ آخرت درک می کند و بی شک، عوالِمِ دیگری نیز چون عاَلم اَجِنه، عالَم ملائکه و غیره وجود دارند که خداوند، پروردگار آنها می باشد.

درباره‌ی مهدی طاهری

مهدی طاهری
مهدی طاهری کرچگانی هستم. به زیارت ارباب آمده ام. اینجا سرزمین عشق و دلدادگی است.

حتما ببینید

سرمایه انسان

سوره عصر به تنهایی، حقانیت “روز قیامت” یا “روز حساب” را اثبات می نماید، هر …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *