تفسیر آیاتی از قرآن مجیدهمه مقالات

Way to heaven

 

In many verses of the Holy Quran, when it comes to the reward of righteous and righteous people or the outcome of the work of wicked and infidels, the Qur’anic phrase “Khalediniyyah” is a common term between the two groups.

For the habitation of the infidels and the wicked, the Qur’anic phrase is “in the presence of the righteous,” but for the habitation of the faithful who have performed righteous deeds, the Qur’anic phrase is “Aden’s jinnat-i-mankind al-tikhida”.

In other words, when God speaks of the end of the work of infidels, the disbelievers and the wicked, when he speaks of the word of the Holy Qur’an, he suffices to mention the “Khaledin of the Fa” but when he wants to express the end of the work of the faithful and righteous. And speaking of their habitation in other worlds, it also adds the word “abbada” to the “khaledin of the fayas”.

In your opinion, what does this wording and reference of God indicate to the end of infidels or believers?

If you look closely at the Qur’anic verses that give rise to such a message, you will find that such a Qur’anic phrase has been repeated many times in the words of Allah the Almighty, and God first speaks of the end of the infidels and the evil ones, and then the consequences of the faithful and righteous people. Expresses.

At the same time, faith alone has not been sufficient to live where rivers flow from beneath its gardens, expressing “good faith and deed” together as a complement.

“Aminova and Amelova Al-Sihalati …

This means that God does not reward Paradise for the sake of their faith, and has made Paradise conditional on their doing righteous deeds.

* * * * * * * * * * * *

Let’s go back to the question I posed:

In your opinion, what does this wording and reference of God indicate to the end of infidels or believers?

In terms of precision and diligence in this sense:

The path to heaven for many people is going through hell.

Of course, as I said for many people.

And many of these people fall into two groups:

To some people, hell and the torment of hell will be shown. (Which is also a retribution for what they have done in the world, because of their wealth and the multiplicity and distinction they have made in the world over their store of wealth and their pride in possessions and offspring. , Even though they were devout and worshiped God and prayed (see the concepts of sura al-maxim)

Others will remain in hell but eventually fall into God’s grace, mercy, and forgiveness, and will enter Paradise, and Paradise will become their eternal abode.

So if I were to interpret the Qur’anic phrase ‘Khaledin of Fiha’ and the Qur’anic phrase of ‘Khaledin of Fiha Abdu’a, which were arranged for the ends of Hell and Heaven, respectively, I would say:

The path to heaven is hell for many people. Hell has both the entrance door and the exit door but Heaven has only the entrance door and the exit door. “”

This is the same interpretation that has been expressed by the rise of the term “abbadah” in order to show the quality of the dwelling of the Paradise in numerous verses of the Holy Qur’an, including, in verses 2 to 7, of “Binah”.

 

راهِ بهشت

 

در آیات متعددی از قرآن مجید، هنگامی که سخن از پاداش انسانهای صالح و نیکوکار یا سخن از فرجام کار انسانهای بدکار و کافر به میان می آید ، عبارت قرآنی ” خالِدینَ فیها” لفظ مشترک این دو گروه است.

برای سکونتگاه انسانهای کافر و شرور ،عبارت قرآنی ” فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها” اما برای سکونتگاه انسانهای مومنی که اعمال صالح و شایسته انجام داده اند ،عبارت قرآنی “جَنّاتُ عَدنٍ تَجری مِن تَحتِهَا الاَنهارُخالِدینَ فیها اَبَداً ” ذکر گردیده است.

به عبارت بهتر؛ وقتی که خداوند در کلام خویش- قرآن مجید- از فرجام کار انسانهای کافر،بی ایمان و شرور سخن می گوید، به ذکر ” خالِدینَ فیها” بسنده می کند اما زمانی که میخواهد فرجام کار انسانهای باایمان و صالح را بیان کند و از سکونتگاه آنها در عالَم دیگر سخن گوید، قید ” اَبَداً ” را نیز بر “خالِدینَ فیها” می افزاید.

به نظر شما؛این طرز جمله بندی و اشاره ی خداوند به عاقبت انسانهای کافر یا باایمان نشان دهنده چیست؟

اگر در آیات قرآنی که نظیر چنین پیامی را القا نماید دقت نمایید، متوجه خواهید شد که چنین عبارت قرآنی چندین بار در کلام الله مجید تکرار شده است و خداوند ابتدا از عاقبت انسانهای کافر و شرور سخن می گوید و سپس فرجام کار انسانهای باایمان و صالح را بیان می دارد.

در ضمن ایمان به تنهایی را نیز برای سکونت در جایی که رودها از زیر باغهای آن روان است ،کافی نداسته، ” ایمان و عمل صالح” را در کنار یکدیگر و به عنوان مکمل هم بیان نموده است.

“اِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ … ”

این بدان معنا است که خداوند به مومنین صرفاً به خاطر ایمان آنها ، بهشت را پاداش نمی دهد و بهشتی شدن آنها را مشروط نموده است به این که اعمال صالحی نیز انجام داده باشند.

*                       *                      *                      *                          *                            *                       *                          *                       *                      *                      *                  *

برگردیم به سوالی که مطرح نمودم:

به نظر شما؛این طرز جمله بندی و اشاره ی خداوند به عاقبت انسانهای کافر یا باایمان نشان دهنده چیست؟

از نظر اینجانب که به واسطه دقت وکنکاش در این معنا صورت گرفته است :

راهِ بهشت برای بسیاری از انسانها ، از جهنم میگذرد.

البته همانطور که گفتم برای بسیاری از انسانها.

و این بسیاری از انسانها به دو گروه تقسیم میشوند:

به عده ای از انسانها ،جهنم و عذاب جهنمیان نشان داده خواهد شد . ( که این نیز خود عذابی است برای آن چه که در دنیا انجام داده اند ، به واسطه مال اندوزی آنها و کثرت طلبی و تفاخری که در دنیا نسبت به ذخیره کردی که نسبت به مال داشتند و فخرفروشی که در اموال و اولاد نسبت به یکدیگر داشتند، با وجود این که مومن بودند و خدا را عبادت میکردند و نماز می خواندند.( رجوع شود به مفاهیم سوره تکاثر)

عده ای دیگر در جهنم خواهند ماند اما عاقبت مشمول لطف ، عنایت و آمرزش خدا شده و به بهشت در خواهند آمد و بهشت ،منزلگاه ابدی آنها خواهد شد.

لذا؛ اگر بخواهم تفسیر این عبارت قرآنی ” خالِدینَ فیها” و عبارت قرآنی “خالِدینَ فیها اَبَداً ” را که به ترتیب برای فرجام کار جهنمیان و بهشتیان بیان گردیده است، بیان کنم؛ خواهم گفت:

“” راه ِبهشت، برای بسیاری از انسانها از جهنم میگذرد. جهنم هم درب ورود دارد و هم درب خروج اما بهشت، فقطِ فقط درب ورود دارد و درب خروج ندارد. “”

این همان تفسیری است که اینجانب از افزون شدن قید ” اَبَداً ” در خاطر نشان ساختن کیفیت سکونت اهل بهشت در آیات متعدد قرآن مجید و از جمله، طی آیات ۶ لغایت ۸ سوره ” بَیِّنَه ” بیان گردیده است.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

مهدی طاهری

مهدی طاهری کرچگانی هستم. به زیارت ارباب آمده ام. اینجا سرزمین عشق و دلدادگی است.

نوشته های مشابه

‫۱۳ نظرها

  1. سلام آقای طاهری همانطور که گفتین نوشته های شما کاملا درست بود و بنده در این باره کاملا از شما متشکرم بخاطر سایت تون و از شما راضی هستم ممنون

  2. به گفته ی آقای طاهری کسانی که در این دنیا کارهای صالح انجام میدهند به بهشت میروند ولی کسانی که کار های زشت و ناپسند انجام میدهند به جهنم میروند ممنون ازآقای طاهری که این سایت را در اختیار ما قرار دادند تاما بتوانیم از این سایت استفاده کنیم و چیزهای خیلی مفیدی یاد بگیریم با تشکر

  3. سلام آقای طاهری مقالاتی که شما گذاشتین خیلی آموزندند ممنون از شما که زحمت کشیدین و مقالات را در اختیار ما گذاشتین و شما تفسیر های خوبی کردید از شما خیلی ممنونم

  4. با سلام آقای طاهری ممنون از سایت خوب شما که یکی از بهترین سایت هایی است که من دیدم و بخشی از قسمت های آن را خواندم مثل پژوهشگران. درسی از امام رضا. رهبر…..

پاسخ دادن به مهدی طاهری لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن